چطور زمان خود را مدیریت کنیم؟

در زندگی روزمره همه انسان‌ها یک وقتهایی پیش می‌آید که زمان کم می‌آوریم و یا کارهای ما به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. در این حالت به چه چیزی فکر می‌کنید؟ آیا فکر نمی‌کنید وقت کم آوردید؟ در نتیجه فقط غر می‌زنید!

بدون اینکه توجه‌ای به مسائل پیرامونی خودمون کنیم که چرا نمی‌تونم این کار را به موقع به تموم کنم و یا گاهی سوال می‌کنیم چرا وقت ندارم این کار را شروع کنم!

اینها سوالاتی است که ما از خودمون می‌پرسیم ولی سعی نمی‌کنیم راه حل مناسبی برای مشکل پیش آمده پیدا کنیم.

 

دلیل این اتفاقات عدم صحیح مدیریت زمان است.

چطور زمان خود را مدیریت کنیم

یکی از مهم‌ترین اقدامات داشتن هدف و نحوه تعریف کردن آن است که در مقاله ای آن را توضیح خواهم داد.

ابزارهای مدیریت زمان

قدم اول

با یک مثال ساده شروع می‌کنم! بیشتر ما وقتی برای خرید وسیله و یا ابزاری اقدام می‌کنیم، اولین کاری که انجام می‌دهیم به بررسی کارایی و توانایی و آنالیز ابزار و یا وسیله مورد نظر می‌پردازیم و بعد از به نتیجه رسیدن به تهیه آن اقدام می‌کنیم.

برای مدیریت زمان هم ما باید زمان خود را آنالیز کنیم.

حالا چطوری باید این کار را انجام بدهیم؟

برای انجام اینکار باید کارهای خود را در یک زمان مشخص ثبت کنیم یا به عبارتی از Time log استفاده کنیم.

چرا باید اینکار انجام بدیم؟

به دلیل اینکه بفهیم وقت ما دقیقا صرف چه چیزهایی می‌شود تا برای مدیریت زمان، از آن بهره لازم ببریم

چطوری این کار را انجام بدیم؟

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود.  آلودگی هوا

خیلی ساده!

از یک دفترچه یادداشت کوچک و یا استفاده از گوشی موبایل که در دسترس همه ما هست. داخل گوشی تلفن همراه از دفترچه یادداشت یا Note آن استفاده می‌کنیم و هر نیم ساعت یکبار فعالیتی که انجام می‌دهیم را در داخل آن ثبت می‌کنیم.

به عنوان مثال می‌نویسیم ساعت 6:00 بیدار شدم،دوباره نیم ساعت بعد می نویسیم ساعت 6:30 در حال حرکت به سمت محل کار، دوباره نیم ساعت بعد می‌نویسیم ساعت 7:00 در ترافیک به سمت محل کار، دوباره می نویسیم 7:30 به محل کار رسیدم.

از زمان حضور در محل کار تا زمان خروج از آن نیازی به ثبت زمان نیست اما اگر به هر دلیلی از محل کار مرخصی گرفتید و خارج شدید، دوباره این کار را ادامه بدهید.

بعد از اتمام کار و خروج از محل کار به همین روال ادامه داده تا زمان خواب!

به مدت یک هفته این کار را انجام بدهید تا دقیقا وقت‌های مصرفی شما مشخص گردد. بعد از یک هفته قادر خواهید بود که بیشتر وقت شما کجا هدر می‌رود.

Time log این مزیت را می‌دهد که کارهای روزانه ما چقدر وقت می‌گیرد.

اگر بدانید که فقط 5 ساعت وقت دارید، 2 ساعت آن را به تماشای تلویزیون و صحبت تلفنی با دوستانتان اختصاص نمی‌دهید!

وقت شما پول شماست، هرچقدر که برای پول اهمیت می‌دهید به وقتتان هم به همین شکل و یا بیشتر اهمیت بدهید.

شما می‌توانید هر 24 ساعت را، 24 تا 100 هزارتومانی اختصاص دهید.

8 ساعت برای کار، 8 ساعت برای خواب و 8 ساعت دیگر را می‌توانید به بهترین نحوه صرف کنید.

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود.  تفریح پدر و دختری

شما اگر زمان باقی مانده را مانند پول ببینید به راحتی برای دیگران و یا حتی کارهای بیهوده خرج نمی‌کنید.

مدیریت زمان مرده

زمان یا وقت مرده ساعت‌ها و دقایقی است که در مترو، اتوبوس، تاکسی،قطار، هواپیما و یا در صف انتظار کار اداری و یا ملاقات یک فرد سپری می‌کنیم شامل می‌شود.

بیشتر افراد معمولا کار مفیدی انجام نمی‌دهند و در شبکه های مجازی و یا در حال بازی با تلفن همراه خود مشغول می‌شوند.

اگر اهداف درستی برای خود تعریف کرده باشیم می‌توانیم از وقت‌های مرده خود بیشترین استفاده را ببریم، مثلا می‌توانیم هنگام رانندگی بجای موزیک گوش دادن از کتاب‌های صوتی و یا پادکست‌‌ها بهره لازم را ببریم.

قدم دوم

برای کارهاتون اولویت بندی کنید.

کارهای مهم و اورژانسی جزءاولین کارها هستند

کارهای اورژانسی و مهم را از دیگر کارهای غیرمهم تفکیک کنید.

حالا باید یک لیست برای انجام کارهاتون بنویسید. (to do list)

کارهای خود را با شماره و یا ستاره رتبه بندی کنید.

کارهایی که زیر یک دقیقه زمان می‌برد را بسرعت انجام دهید تا ذهن شما را درگیر نکند.

 

 

 

این مقاله ادامه دارد…

5/5
در صورت مفید بودن به اشتراک بزارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *