دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ دنیای جدیدی برای رشد کسب و کارها است.

در دنیای دیجیتال کسب و کارهای نوپا بسرعت درحال رشد هستند و کسب و کارهای قدیمی می توانند محصولاتشان را هدفمندتر ارائه کنند.

معنی لغوی دیجیتال مارکتینگ خیلی راحت و بسرعت می توان ترجمه کرد اما دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال فقط به ترجمه کلمات نیست، بلکه مارکتینگ از طریق ابزارهای دیجیتال اتفاق می افتد.

عده ای از افراد می گویند دیجیتال مارکتینگ همان اینترنت مارکتینگ است که این حرف کاملا غلط است. اینترنت یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. در ادامه با ما باشید.

مارکتینگ یعنی چه؟ و چه ابعاد و زوایایی دارد؟

قبل از توضیح بیشتر لازم است درباره مدل 4P کمی به اختصار توضیح بدم.

مدل 4P یا Marketing Mix

مدل 4P جهت کنترل و مدیریت بازاریابی است.که از کجا آغاز کنیم و چطور به سود مناسب برسیم.

Product

محصول یا product می تواند کالایی باشد که به دست مردم می رسد و یا خدماتی که به دیگران ارائه می شود.

برای اینکه بدانیم قرار است چه هدف و یا اقدامی را دنبال کنیم نیاز به داشتن کالای تولیدی و یا خدماتی جهت ارائه به دیگران است.

یک محصول زمانی به فروش می رسد که بتواند پاسخ گوی نیاز خاصی از بازار باشد. یعنی در واقع باید بتواند نیاز یک فرد و یا جامعه هدف را برطرف کند. با تولید محصول، قدم بعدی آن برند شدن است.مدیران شرکت های بزرگ از اهمیت بالای آن کاملا آگاه هستند. بدلیل اینکه شناخت یک برند می‌تواند باعث شناخته شدن نام تجاری آن‌ها شود و در نتیجه سبب بدست آوردن مشتریانی وفادار تر در بازار شود.

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود.  بازاریابی

Price

بخش بعدی که در بازاریابی به آن نیاز داریم، قیمت محصول و یا خدمت ارائه شده است.

در این بخش ارزش محصول ارائه شده می تواند ثابت و یا متغییر باشد.قیمت ثابت محصول را می توان براساس شرایط بازار، هزینه های تمام شده محصول، کیفیت و رقبا در تعیین آن اثر گذار هستند.

Place

مکان یا Place به محل فروش گفته می شود که در آن کالا و یا خدمات عرضه می شود.یک مغازه کوچک، فروشگاه بزرگ، یک وب سایت نمونه هایی از این مکان ها هستند.

در دیجیتال مارکتینگ صفحات شما در سایت و یا شبکه های اجتماعی مکان فروش محصولات و ارائه خدمات شما است. فروشگاه آنلاین دیجی کالا بجای اینکه مکان ثابتی جهت عرضه داشته باشد با استفاده از وب سایت اقدام به فروش می نماید و از این طریق تبدیل به برند شده است.

Promotion

در بخش آخر مدل 4P، به promotion یا ترویج کالا می رسیم.در بازاریابی فعالیتی که سببب افزایش آگاهی و یا ترغیب مخاطبان هدف برای خرید کالا و یا درخواست خدمات استفاده می شود promotion می گویند. بطور عامیانه تر با پرموشن محصول را در ذهن مشتری جا می اندازیم.

هدف از promotion چیست؟

هدف از ترویج، افزایش آگاهی، جذب مشتری، افزایش فروش کالا، ارائه خدمات و ایجاد یک نشان تجاری یا برند معتبر است .

دیجیتال مارکتینگ از promotion آغاز می شود.

پرموشن با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به بازار هدف معرفی می شود. این ابزاها می تواند از طریق شبکه های مجازی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری بصورت آنلاین و تبلغات آفلاین مانند رادیو و تلویزیون، پیامک و دیگر روشها استفاده کرد.

خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود.  بازاریابی

نظرات شما برای من ارزشمند است.

در صورت مفید بودن به اشتراک بزارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *